به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن

کتاب: به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن
مولف: ادل فابر و الین مازلیش
مترجم: هانیه حق نبی مطلق
چاپ سوم: 1393-نشر سلسله مهر
تعداد صفحات: 348 صفحه
قیمت: 15000 تومان

یکی از دغدغه‌های من به عنوان کسی که به کار با بچه‌ها علاقمند بوده و نحوه برخورد با آن‌ها برایش مهم است، یافتن منبعی مناسب در خصوص ایجاد ارتباط موثر با کودکان بود. 

هنگامی که این نیاز خود را با یکی از دوستان خوبم که سردبیر روزنامه‌ای محلی بود در میان گذاشتم، کتابی را به من معرفی کرد که به بخش زیادی از سوالاتم در این زمینه پاسخ می‌داد. کتابی با عنوان «به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن» تالیف دو نویسنده سرشناس آمریکایی به نام‌های ادل فابر و الین مازلیش که در زمینه ارتباط والدین با کودکان کتاب‌های ارزشمند بسیاری را منتشر کرده‌اند. 

به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن نیز یکی از همین کتاب‌های موفق و از قضا پرفروش‌ترین اثر این دو نویسنده است که سالیان متمادی با یکدیگر همکاری دارند.

این اثر ارزشمند حاوی صدها مثال آموزنده از گفتگوی والدین با فرزندانشان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی رفتار صحیح با فرزندان است که توسط نویسندگان این کتاب در نقاط مختلف دنیا برای والدین برگزار شده است. 

در این کتاب و در انتهای هر بخش تمارینی در نظر گرفته شده که با انجام دادن آن‌ها علاوه بر مرور مطالب گفته شده، تلاش می‌کنید تا پاسخ مناسب را بر اساس آموزه‌های کتاب برگزینید. و اینجاست که متوجه می‌شوید تا پیش از این عملکردتان در مواجهه با فرزندتان یا سایر کودکان اصولی نبوده و همین امر نیز منجر به فاصله گرفتن شما از کودک و عدم فرمانبداری او از خواسته‌های شما بوده است.

از جمله ویژگی‌های دیگر کتاب آن است که نویسندگان در هنگام نگارش کتاب، مخاطبان پرمشغله یا کم حوصله را نیز مد نظر قرار داده و با قرار دادن نقاشی‌هایی در کتاب، مهارت‌های آموزش داده شده را به صورت تصویری برای این قشر از مخاطبان در نظر گرفته‌اند! بنابریان اگر شما هم از این دسته افراد بوده و فرزند کودک دارید یا مثل من به حوزه کودکان علاقمند هستید، مطالعه این کتاب ارزشمند را از دست ندهید و هرچه زودتر نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

این کتاب در هفت فصل به شرح زیر نگارش یافته است:
فصل اول: به کودکان کمک کنیم تا با احساساتشان کنار بیایند
فصل دوم: همکاری
فصل سوم: جایگزین‌های تنبیه
فصل چهارم: تشویق به داشتن اعتماد به نفس
فصل پنجم: ستایش
فصل ششم: رها کردن کودکان از ایفای نقش
فصل هفتم: جمع بندی

نمایشگاه آثار کودکان با درب بطری پلاستیکی

با تلاش اعضای اتاق فکر پویش مردمی زنگین، اعضای نمایندگی زنجان انجمن توان افزایان زندگی سبز و همکاری صمیمانه دانشگاه زنجان، نخستین نمایشگاه آثار کودکان با درب بطری پلاستیکی در روز چهارشنبه هجدهم اسفندماه در محل دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد. بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد بوده و ساعت بازدید نیز 14 الی 17 عصر خواهد بود.
پیشاپیش علاوه بر کلیه علاقمندان به ویژه فعالان حوزه کودک و محیط زیست، از تمامی همشهریان عزیز دعوت می‌شود از این نمایشگاه دیدن فرمایند تا با مفهوم «می‌شود دور نریخت!» بهتر و بیشتر آشنا گردند.

کارگاه مدیریت پسماند روستایی - شهرستان خدابنده

کارگاه شانزده ساعته مدیریت پسماند روستایی در تاریخ‌های بیستم و بیست و سوم بهمن ماه برای دهیاران بخش مرکزی شهرستان خدابنده برگزار گردید.
در این کارگاه دو روزه، اطلاعاتی در خصوص اقتصاد، آموزش، بررسی تحولات و روش‌های بهداشتی دفع پسماند در محیط‌های روستایی ارائه شد و «جزوه مقدماتی مدیریت پسماند روستایی»، که توسط نگارنده تهیه و تنظیم گردیده بود، بین شرکت کنندگان توزیع گردید.
این کارگاه آموزشی با همکاری مرکز آموزش علمی-کاربردی سازمان همیاری شهرداریهای استان زنجان و انجمن توان افزایان زندگی سبز (اتازیس) برگزار گردید.

کارگاه مدیریت پسماند شهری - شهرستان زنجان

کارگاه هشت ساعته مدیریت پسماند شهری با حضور جمعی از مسئولین، معاونین و کارکنان معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان در مرکز آموزشی علمی - کاربردی سازمان همیاری شهرداریهای استان زنجان در روزهای چهارشنبه ششم و شنبه نهم بهمن ماه برگزار گردید. 
در این کارگاه به بیان جنبه‌های اقتصادی مدیریت پسماند شهری و ارائه مطالبی در زمینه لزوم فرهنگ سازی در این حوزه پرداخته شد و همچنین پیشنهاداتی در زمینه رفع چالش‌های موجود در سیستم مدیریت پسماند با کمترین هزینه ارائه گردید.

نخستین نشست تصمیم گیری شبکه دوستدار کودک زنجان

 

جمعه گذشته نخستین نشست تصمیم گیری شبکه دوستدار کودک زنجان در سالن همایش دبستان غیردولتی دماوند برگزار گردید. در آغاز این نشست که میزبان نمایندگان موسسه پژوهشی کودکان دنیا از تهران بود، دکتر ناصر یوسفی، ریاست این موسسه، ضمن ارائه توضیحات مختصری در مورد تاریخچه و زمینه فعالیت موسسه پژوهشی کودکان دنیا؛ ایجاد شبکه دوستدار کودک را پرهیز ار انفرادی کار کردن فعالان و علاقمندان حوزه کودک عنوان کرد. دکتر یوسفی ایجاد ارتباط میان شبکه‌های سایر استان‌ها با یکدیگر را از جمله اصلی ترین اهداف شکل گیری این شبکه برشمرد.

یوسفی به عنوان انتقاد از سیستم آموزشی فعلی، آن را نوعی سیستم نخبه پروری و شاگرد اولی دانست که همین امر بنیاد کار گروهی و مشارکتی را تحت تاثیر قرار داده است.

شبکه دوستدار کودک به چند سند اصلی پایبند است که از آن جمله می‌توان به بیان نامه حقوق کودک و بیانیه فرهنگ صلح اشاره کرد.

در ادامه این نشست، حاضرین با تشکیل میزگردهای مشورتی به بیان تجربیات خود و همچنین ارائه نظراتشان در خصوص کمبودهای موجود در حوزه کودکان شهر زنجان پرداختند. در این گروه‌های مشورتی ده نفره پس از بیان چالش‌های موجود، ده اولویت‌ اصلی که توان اجرای آن برای افراد امکان پذیر باشد مطرح و روی برگه‌های مخصوص نوشته شد.

برگه‌های نوشته شده روی تابلو نصب گردید و حاضرین به وسیله سه برچسبی که در اختیارشان قرار گرفت، سه اولویت اصلی خود را علامت گذاری کردند که با کمال خرسندی، اولویت‌های اول و دوم حاضرین به موضوعات محیط زیستی مربوط می‌شد. انتخاب اول «احداث پارک‌های ویژه کودکان (باغچه‌های کودکان)» و انتخاب دوم «ایجاد مکان و فضای لازم برای ارتباط تمامی کودکان با طبیعت» بود.

نتیجه‌ای که از این انتخاب‌ها می‌توان گرفت، آگاهی مردم از مشکلات محیط زیست و لزوم حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده و اهمیت ارتباط با کودکان با این مواهب الهی است که چندسالی است کودکان ما تا حد زیادی از آن بهی‌بهره بوده‌اند. امید است که ماحصل این تصمیم گیری، انجام اقداماتی شایسته به ویژه در حوزه کودک و طبیعت باشد.  

کارگاه آشنایی با جانوران

روز گذشته برای برگزاری کارگاه آشنایی با جانوران به عنوان یک جلسه از دوره سه ماهه آزمایشگاه علوم، با سه تن از دوستان کوچک خودم به نام‌های صدرا، عماد و بردیا به آزمایشگاه حشره شناسی دانشگاه زنجان رفتیم و کلی نمونه‌های جانوری از حشرات گرفته تا خزندگان، سخت پوستان، بندپایان و... را به صورت زنده و غیرزنده با چشم مسلح و غیرمسلح رصد کردیم و فکر می‌کنم بچه‌ها لحظات پر نشاطی را در مدت برگزاری کارگاه سپری کردند.
لمس نمونه‌های زنده و غیرزنده و مشاهده آنها زیر میکروسکوپ و یا لوپ تجربه جدیدی برای آن‌ها بود که در این یک ساعت برایشان فراهم گردید. تقریبا تمام نمونه‌های جانوری آزمایشگاه را نه تنها از قفسه‌ها بیرون کشیدند بلکه تک تک آنها از مارها و مارمولک‌های داخل الکل گرفته تا رتیل‌ها و خرچنگ‌های غیرزنده را از داخل ظرف‌ها بیرون کشیدند و پس از کلی کلنجار رفتن با آن‌ها، با هریک عکسی سلفی به یادگار گرفتند.
به عقیده من مشاهده جانوران زنده و یا غیرزنده برای بچه‌ها جذابیت بیشتری نسبت به انجام سایر آزمایش‌های علوم دارد و فکر می‌کنم این اتفاق ریشه در تاریخ تکامل انسان‌ها داشته و باز می‌گردد به زمانی که انسان در بخش عظیمی از تاریخ زندگی خود موجودی شکارچی-گردآورنده بوده و در محیط‌های طبیعی و در ارتباطی نزدیک با سایر جانوران روزگار می‌گذرانده است.
در هر حال بچه‌ها از جلسه نخست سرسختانه تقاضای آشنایی با نمونه‌های جانوری را داشتند که نهایتا در جلسه چهارم این اتفاق افتاد و خوشحالم از این که بچه‌ها در این کلاس انرژی افزون‌تری داشتند و ارتباط با تعدادی از عناصر طبیعت حس کنجکاوی را در آن‌ها برانگیخت و امیدوارم برگزاری این کلاس نقطه آغازی باشد برای آشتی بیشتر آن‌ها با طبیعت به ویژه جانوران و ریختن ترس بی‌دلیل آن‌ها و بسیاری دیگر از بچه‌ها و حتی بزرگسالان از برخی گونه‌های جانوری که سالهاست به دلیل همین ترس و بیگانگی، تعداد قابل توجهی از این موجودات ارزشمند و مفید را تا مرز انقراض و نابودی کامل کشانده‌ایم.