مدرسه طبیعت؛ نیاز امروز و اندیشه‌ای برای فردا


بی‌شک نخستین جرقه‌های ذهنی ایجاد مدرسه طبیعت زمانی پدید آمد که مفهوم ارتباط با طبیعت به ویژه در مورد کودکان دستخوش تحولات اساسی شد. درست از زمانی که تاثیر رشد فزاینده فناوری و زندگی شهری مدرن بر انسان‌ها و طبیعت بیش از پیش گردید و متاسفانه بُعد منفی آن بر جنبه مثبت به شکلی معنادار چربید. در این شرایط بود که پژوهشگران به ویژه روانشناسان حوزه کودک متوجه کمبودی بزرگ در عادات و رفتار کودکان شهرنشین شدند به خصوص آن دسته از کودکانی که ارتباطشان با محیط‌های طبیعی به واسطه ساخت و سازهای گسترده در شهرها منقطع گردیده بود و فضاهای سبز مصنوعی جایگزین قطعه زمین‌های رها شدند. به عقیده بسیاری از پژوهشگران قطع ارتباط کودک با طبیعت آثاری منفی بر هوش ذهنی و هیجانی کودکان خواهد داشت و عامل بروز پدیده‌ای به نام «فراموشی نسلی زیست محیطی» می‌گردد که نتیجه آن به زبان ساده تخریب بی‌مهابای طبیعت خواهد بود.

  • چرا مدرسه طبیعت؟

با توجه به مشکلات فزاینده و روبه رشد محیط زیستی در شرایط کنونی از جمله آلودگی‌های گسترده منابع، نابودی اراضی طبیعی، بحران آب و موارد بسیار دیگر لزوم آگاه سازی جوامع در خصوص خطرات ناشی از این اقدامات انسانی امری حیاتی است. به همین دلیل مدتی است بسیاری از سازمان‌های بین المللی، دولتی و تشکل‌های مردمی محیط زیستی در سراسر جهان از طریق آموزش کلاسیک به این موضوع پرداخته‌اند. اما در این بین توجه به قشری حساس و تاثیرگذار که همان کودکان هستند مغفول مانده‌ است، چرا که به عقیده پژوهشگران حوزه کودک و طبیعت آموزش به کودکان به ویژه در سنین ابتدایی کودکی که همان 3 تا 6 سالگی است به روش کلاسیک اثربخش نخواهد بود و اگر قصد داریم در آینده افرادی مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و حافظ محیط زیست پرورش دهیم باید فضایی را فراهم آوریم تا کودکان به شکلی بی‌واسطه و مستقیم و به دور از هرگونه باید و نبایدی ارتباط با طبیعت و عناصر طبیعی را تجربه کنند. ایده مدرسه طبیعت نیز با هدف ایجاد بستری مناسب برای شکل گیری این ارتباط کنجکاوانه و سرخوشانه میان کودک و طبیعت پا گرفت و در حال حاضر ده‌ها مدرسه طبیعت در سراسر جهان فعالیت می‌کنند.

  • بازی، بازی و بازی!

آن‌چه در مدرسه طبیعت اتفاق می‌افتد فراهم آوردن امکان تعامل خود انگیخته، کنجکاوانه و سرخوشانه کودکان با طبیعت است که با تکیه بر حواس پنجگانه کودک به صورت خودانگیخته و در قالب فعالیت‌های فردی و گروهی اتفاق می‌افتد که در طی آن کودک با اتکا به قدرت تخیل و گرایش‌های ذاتی خود نسبت به محیط پیرامون و به خصوص پدیده‌های پویای محیط مثل جانوران، گیاهان، جریان آب، باد و... واکنش نشان می‌دهد.
در مدرسه طبیعت کودکان بازی کردن به ویژه بازی‌های دسته جمعی را فرا می‌گیرند که بر خلاف بازی‌های مجازی که مرگ نورون‌های عصبی را در پی دارد، منجر به رشد هوش اجتماعی و حتی ذهنی کودکان شده و علاوه بر آن باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت تمرکز آن‌ها می‌گردد.

در این مدارس کودکان می‌توانند حیوان‌ها را در آغوش بگیرند، گیاهان را لمس کنند، حشرات مختلف را ببینند، با آب و گل بازی کرده و تخیل کنند، مهارت‌های فیزیکی و حرکتی خود را از طریق بازی‌های خود ساخته و نه از پیش طراحی شده تقویت نمایند و با سایر بچه‎‌ها بازی‌های سرخوشانه داشته باشند. موضوعی که به اعتقاد پیتر گری، روانشناس و پژوهشگر در کالج بوستون، در مدارس کلاسیک اتفاق نمی‌افتد، چرا که مدارس کلاسیک یک محیط اقتدار محور است نه یک محیط دموکراتیک و این گونه مدارس رقابت را پرورش می‌دهد نه همکاری را. محمد قائم پناه، مدیر نخستین مدرسه طبیعت ایران، کاوی کنج، نیز تعبیر جالبی از مدارس طبیعت دارد: «هدف از ایجاد مدرسه طبیعت، راه اندازی یک خاله بازی بزرگ در بستر طبیعت است».

  • جایی برای پرورش عشق ورزی به طبیعت

به اعتقاد ژان ژاک روسو، کودکی شیوه دیدن، اندیشیدن و حس کردن مخصوص به خودش را دارد و هیچ چیز احمقانه‌تر از این نیست که سعی ‌کنیم شیوه‌های خودمان را جایگزین آن کنیم. به طور کلی کودکان محیط‌های طبیعی را به شیوه‌ای متفاوت از بزرگسالان تجربه می‌کنند و برخلاف بزرگسالان که طبیعت را پیش زمینه‌ای برای رخدادها و پدیده‌ها می‌نگرند، کودکان طبیعت را به صورت کلی تجربه می‌کنند. کودکان تمایلی ذاتی به کشف و اتصال به جهان طبیعی دارند که بیوفیلیا (زیست گرایی) یا عشق به طبیعت نامیده می‌شود، اما اگر کودکان در سال‌های اولیه زندگی فرصتی برای ارتباط مستقیم با طبیعت نداشته باشند، بیوفوبیا (زیست گریزی) به صورت احساس ناخوشایند و ترس در مکان‌های طبیعی و حتی تحقیر هرآن‌چه غیر انسان ساخت و مدیریت نشده است بروز پیدا می‌کند. بنابراین پیش از آن که به طور آکادمیک به کودکان راجع به طبیعت، علم بیاموزیم و از آن‌ها بخواهیم که محافظ طبیعت باشند، ابتدا لازم است به آن‌ها این فرصت را بدهیم که احساس زیست گرایی و عشق نسبت به طبیعت را در خود تقویت کنند و این همان هدفی است که در مدارس طبیعت به دنبال آن هستیم.

  • مدرسه طبیعت ایرانی

ایده مدرسه طبیعت در ایران نخست توسط عبدالحسین وهاب‌زاده، بوم شناس معروف و استاد برجسته محیط زیست مطرح گردید، کسی که بیش از 30 سال درباره شناخت طبیعت، بوم سازگان‌ها و علوم محیط زیست در دانشگاه‌های مختلف این کشور تحقیق و تدریس کرد که ماحصل آن انتشار بیش از 20 جلد کتاب، ده‌ها مقاله علمی و تربیت متخصصانی است که در داخل و یا خارج از کشور مشغول فعالیت‌های محیط زیستی هستند. عبدالحسین وهاب‌زاده با تجربه‌ای قریب به 40 سال در حوزه محیط زیست، معتقد است تاکنون راه را اشتباه طی کرده و اگر در طول مدت این 30 سال به جای تدریس علوم محیط زیست در دانشگاه‌ها به پرورش کودکان در این زمینه پرداخته بود، می‌توانست افراد بیشتری را تربیت نماید که هر یک منشا اثر باشند. به اعتقاد او شخصیت، روحیات و علائق دانشجو خیلی قبل‌تر از ورود به دانشگاه شکل گرفته و اگر پیش زمینه مثبتی در خصوص حفاظت از محیط زیست و طبیعت نداشته باشد به سختی می‌توان از او فردی حافظ و حامی محیط زیست تربیت کرد.

با این نگرش بود که ایده احداث مدرسه طبیعت برای پرورش نسلی خلاق، سالم، شاداب و دوستدار و حامی محیط زیست پدید آمد و با تلاش‌های عبدالحسین وهاب‌زاده نخستین مدرسه طبیعت ایران در سال 1393 به نام «کاوی کنج» در کلانشهر مشهد گشایش یافت و به دنبال آن نیز مدارس طبیعت دیگری در نقاط مختلف کشور با پیگیری‌های وهاب‌زاده و حمایت‌های سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کردند و تعدادی نیز در آستانه بازگشایی هستند.

  • پیش به سوی نخستین مدرسه طبیعت زنجان

برخی استان‌ها شاهد تاسیس مدرسه طبیعت بوده‌اند و تعدادی دیگر نیز در انتظار گشایش مدارس طبیعت هستند. در این میان فقدان مدرسه طبیعت در استان زنجان با وجود پتانسیل‌های انسانی و طبیعی بی‌نظیر باعث شد تا نگارنده به همراه تنی چند از فعالان محیط زیست و علاقمندان به موضوع کودک و طبیعت در صدد احداث نخستین مدرسه طبیعت استان برآییم، هرچند رسیدن به این هدف ملزومات و پیش نیازهایی نیز دارد  که برای تامین این منابع نیازمند همکاری صمیمانه ارگان‌های دولتی به ویژه اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه زنجان و همچنین حمایت‌های بخش خصوصی و خیرین گرانقدر هستیم.
با این وجود تا تامین امکانات مورد نیاز و برخورداری از حمایت‌های مسئولین، مردم و خیرین عزیز برنامه‌هایی به صورت سیار در مکان‌های مختلف برای آشنایی بیشتر کودکان با طبیعت انجام خواهد گرفت از جمله برگزاری اردو برای فرزندان کارکنان و اساتید دانشگاه زنجان در محوطه دانشگاه و یا بردن برشی از کیک طبیعت به مدارس و مهدهای کودک جهت آشنایی و لمس عناصر طبیعی توسط کودکان که البته اجرایی شدن این برنامه نیازمند همکاری اداره کل آموزش و پرورش و مدارس خواهد بود.

  • کلام پایانی

و پایان سخن با نقل قولی از عبدالحسین وهاب‌زاده: «کودکان تا سنین 12-11 سالگی برای این که در بزرگسالی عاشق طبیعت شوند به سخنرانی نیاز ندارند، آن‌ها به فیلم‌های طبیعت گرا نیاز ندارند، آن‌ها به این که در کلاس و در کتاب درسی‌شان از اهمیت طبیعت بگوییم نیاز ندارند، تنها کافی است آن‌ها را در طبیعت رها کنیم و اجازه بدهیم که هر کاری دلشان می‌خواهد انجام بدهند. ما امروز از این مسئله بسیار فاصله داریم، ولی من نا امید نیستم».

 

روزنامه مردم نو - شماره 3422 - پنجشنبه 95/04/31

کمپین محیط زیست خیریه روزبه


مراسم روز جهانی بدون پلاستیک روز گذشته با حضور مسئولین شهر زنجان، سمن‌های محیط زیستی و تعدادی از علاقمندان در خیریه روزبه برگزار گردید.
در این مراسم که بی‌برنامگی به شکلی چشم گیر در نحوه اجرای آن مشهود بود، افرادی از قبیل شهردار، مدیرکل محیط زیست استان، دکتر وطن دوست، مسئول کارگروه کوهستان هیان کوهنوردی، یکی ار اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان و معاون آب و فاضلاب شهری زنجان مطالبی را در خصوص مضرات پلاستیک ارائه کردند.
اما با کمال تاسف در این برنامه مجالی برای عرض اندام سمن‌های محیط زیست نبود و در پایان مراسم نیز به جز رئیس شورای شهر و مدیرکل محیط زیست استان هیچ یک از مسئولین از غرفه سمن‌های حاضر در مراسم بازدید نکردند. با این وجود اعضای سمن‌ها از هر فرصتی برای اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت‌هایشان استفاده کردند که به واقع مطالبه گری و تلاش برای بیان نظرات در هر شرایط و موقعیتی از ویژگی‌های سازمان‌های مردم نهاد است.
نگارنده نیز برای فرصتی کوتاه تریبیون را در اختیار گرفته و با وجود مخالفت‌های مجری برنامه دقایق اندکی در خصوص اهمیت مدرسه طبیعت صحبت کردم، موضوعی که به گفته آقای مجری هیچ گونه ارتباطی با موضوع برنامه نداشت!

نخستین نشست با موضوع مدرسه طبیعت در زنجان


امروز نخستین نشست مدرسه طبیعت با حضور جمعی از فعالان محیط زیست، اساتید و دانشجویان دانشگاه زنجان و نمایندگان اداره کل محیط زیست زنجان در محل دانشگاه زنجان برپا گردید.
در آغاز این برنامه، مستند «زنگِ طبیعت» پخش شد و در ادامه نگارنده توضیحاتی در خصوص هدف و چرایی تشکیل مدرسه طبیعت ارائه نمودم. پس از آن مستند «کاوی کنج» کاری از شبکه افق سیما نمایش داده شد و در پایان نیز حاضران به تبادل نظر و ارائه پیشنهاد در خصوص راه اندازی نخستین مدرسه طبیعت پرداختند.
در این نشست پیشنهادات ارزشمندی ارائه گردید از جمله در اختیار قرار دادن روستایی بازسازی شده و خالی از سکنه در یکی از مناطق حفاظت شده استان در فاصله 10 کیلومتری شهرستان زنجان به عنوان یک بوم کلبه با اکومپ به منظور برگزاری اردوهای چند روزه برای کودکان توسط اداره کل محیط زیست و یا پیشنهادی در خصوص همکاری و عقد قرارداد با مدارس و مهدکودک‌هایی که علاقمند هستند دانش آموزان علاوه بر ساعت‌های درسی در کلاس‌ها و اردوهای مدرسه طبیعت نیز شرکت نمایند. و پیشنهادات ارزنده دیگر.
در پایان این نشست مقرر شد تا حاضران نطرات و پیشنهادات خود را در خصوص شکل گیری هرچه بهتر مدرسه طبیعت در گروه تلگرامی فعالان محیط زیست استان ارائه نمایند.
همچنین بنا شد تا نخستین برنامه در راستای اهداف مدرسه طبیعت، اواخر مرداد ماه با حضور فرزندان کارکنان و اساتید دانشگاه در قطعه زمینی رها در داخل محوطه دانشگاه زنجان برگزار گردد.

مدیریت آب: از باور تا عمل!

این روزها صحبت از بحران آب نُقل محافل دورهمی خیلی‌هاست! از فعالان محیط زیست گرفته تا مسئولین و عامه مردم. اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت علیرغم حرف و حدیث‌های بسیار، به عملکرد ما مربوط می‌شود. به اعتقاد نگارنده خیلی‌ها هنوز به این باور نرسیده‌ایم که بحران آب در همین نزدیکی هاست (هرچند بسیاری از متخصصان حوزه آب معتقد هستند بحران آب مدت‌هاست که آغاز شده!) و زمانی که این بحران به وقوع بپیوندد پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت. از جمله کاهش سرانه آب که به دنبال آن شاهد بروز و تشدید اختلافات اجتماعی، مهاجرت‌های گسترده، محدودیت‌ها و تنش‌های آبی گسترده خواهیم بود.
باتوجه به بالا بودن سرانه مصرف آب شرب  در ایران نسبت به نُرم جهانی و همچنین بالا بودن سرانه مصرف آب روزانه در استان زنجان نسبت به سایر استان‌های کشور، لزوم توجه همه جانبه به موضوع مدیریت منابع آبی در سطح کشور و استان امری حیاتی است.

هم راستای مدیریت منابع آب می‌توان به فرهنگ سازی در این زمینه نیز اشاره کرد که می‌بایست توسط سمن‌های محیط زیستی و مسئولین مربوطه انجام پذیرد. سمن‌ها به علت عدم بهره‌مندی کافی از منابع و امکانات در امر فرهنگ سازی با مشکلاتی مواجه هستند هرچند با وجود همه این محدودیت‌ها اقدامات بسیار خوبی در شهر زنجان صورت گرفته است. از جمله طراحی و خلق عروسکی با عنوان قطره طلا که با تلاش عده‌ای از فعالان محیط زیست استان به ثمر رسید و با اجرای برنامه‌های آموزشی در سطح مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی شهرستان زنجان، اهمیت آب را به کودکان یادآوری می‌کند.

عروسک قطره طلا در حال اجرای برنامه در مهدکودک شادی

اما متاسفانه مسئولین شهری آنچنان که باید و شاید به وظایف خود آگاه نبوده و به عنوان مثال برخی مدیران و معاونان شهرداری و شورای شهر ضمن اشاره به اهمیت موضوع آب در نشست‌ها و گفتمان‌های مختلف، ظاهرا هنوز به این باور نرسیده‌اند که بحران آب جدی است. به عنوان مثال بارها مشاهده گردیده که تانکرهای آب شهرداری بنا به دلایل معلوم و بعضا غیر معلوم اقدام به آب پاشی پیاده‌روها و معابر سطح شهر نموده‌اند که یک مورد از آن همین چند ساعت پیش در خیابان کوچمشکی اتفاق افتاد و ظاهرا هدف از این اقدام، پاکسازی پیاده‌روها برای راهپیمایی روز قدس بود.
این هم از نتیجه آبیاری بدون برنامه:

 آبیاری پیاده‌روها توسط تانکر!

 

پیاده‌رو پس از آبیاری!


امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع آب، از این پس شاهد آبیاری‌های گسترده و بی‌هدف از سوی شهرداری نباشیم و این سازمان محلی که وظیفه اصلی آن عمران، آبادی، بهداشت و رفاه شهر و شهروندان است، وظایف خود را به درستی انجام دهد. همچنین امیدوارم سایر ادارت مرتبط با موضوع آب نیز  به نحوه استفاده از این مایع حیات بخش در سطح استان نظارت دقیق‌تر داشته باشند و نسبت به وظایف خود تعهد بیشتری نشان دهند.

خانه‌ای برای محیط زیست شهرمان


شاید بهترین و راحت‌ترین جای دنیا برای همه ما «خانه» باشد. محلی که در آن پس از خستگی ناشی از کار و فعالیت روزانه و هیاهوی محیط شهر به دنبال آرامش و آسایش می‌گردیم، آرامشی که با حضور سایر اعضای خانه و بودن در کنار آن‌ها معنای بیشتری پیدا می‌کند. خانه به لحاظ معنایی یعنی محلی برای راحتی و آسودن که بخش عمده‌ای از زندگی هر فرد در آنجا می‌گذرد و شخصیت او در این محیط شکل می‌گیرد. هر خانه متشکل از اعضایی است و مجموعه این اعضا یک خانواده را شکل می‌دهد که با یکدیگر رابطه نسبی و یا سببی دارند. یک خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی است که از قضا پررنگ ترین و موثرترین نقش را در شکل گیری جوامع بزرگتر ایفا می‌کند.
واژه خانواده در فعالیت‌های اجتماعی نیز کاربرد داشته و به افرادی که دنباله رو یک خط فکری هستند اطلاق می‌شود که اشتراکات اعضای این خانواده بر خلاف تعریف عام آن نه به واسطه روابط نسبی است و نه سببی بلکه ناشی از علایق و دغدغه‌های مشترک فکری است؛ مثل خانواده محیط زیست که در اینجا منظور از افرادی است که به محیط زیست اهمیت می‌دهند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند. اعضای این خانواده را متخصصان محیط زیست، فعالان محیط زیست و به طور کلی عموم مردمی تشکیل می‌دهند که  اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موضوع محیط زیست و حفاظت از آن را برایشان یک وظیفه عنوان کرده است. بنابراین همه مردم که اعضای خانواده بزرگ محیط زیست محسوب می‌شوند، خواسته یا ناخواسته در حفاظت از محیط زیست سهیم هستند.
اما این خانواده بزرگ به مانند هر خانواده دیگری برای هویت یافتن احتیاج به محلی برای باهم و در کنار هم بودن دارد، جایی که در پناه امن آن بتواند به بلوغ و تعالی رسیده و همان گونه که از یک خانواده سالم انتظار می‌رود به رشد و شکوفایی جامعه خود کمک نماید. خانه محیط زیست همان محل امنی است که می‌توان در آنجا انتظار رشد و بلوغ ایده‌های سازنده محیط زیستی برای برخورداری از شهری سبز و پایدار از منظر توسعه را داشت؛ محلی برای برپا داشتن زندگی و هدیه کردن آن به سایر شهروندان.
خانه محیط زیست، که احداث آن مدتی است در دستور کار برخی شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها قرار گرفته، محلی است برای جلب مشارکت مردم و متخصصان در کمک به مدیریت شهری و همچنین ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست. محیط زیستی که این روزها حال و روز خوشی ندارد و مشکلاتی از قبیل رشد بی رویه جمعیت، کاهش منابع طبیعی، افزایش آلودگی‌ها، توزیع نامتعادل منابع و رشد صنعتی و اقتصادی نابرابر در حال نابودی آن است. بنابراین به منظور بهره مندی از شهری همسو با اهداف توسعه پایدار، هریک از اعضای این خانواده بزرگ از جمله سازمان‌های مردم نهاد، متخصصین، مسئولین شهری و مردم باید دست در دست هم دهند و با همفکری و همکاری نزدیک زیر یک سقف در جهت برخورداری از آسمانی آبی و زمینی پاک همراه و هم مسیر شوند.
شهر زنجان نیز در شرایط فعلی با وجود بهره مندی از شهرداری و شورای شهری که در محافل و نشست‌های مختلف دغدغه محیط زیست را یکی از اولویت‌های کاری خود عنوان کرده‌اند، می‌بایست به سمت و سویی حرکت کند که علاوه بر آگاه سازی عمومی در زمینه اهمیت حفاظت از محیط زیست، تمام اقشار جامعه را در تصمیم گیری‌های محیط زیستی مشارکت دهد و این اتفاق روی نخواهد داد مگر با تاسیس خانه یا خانه‌های محیط زیست در سطح شهر که محلی است مناسبِ همدلی، هم اندیشی و تصمیم گیری برای برخورداری از شهری سبز و پایدار.

روزنامه صدای زنجان - شماره 671/154 - مورخ 95/04/05