مدیریت آب: از باور تا عمل!
این روزها صحبت از بحران آب نُقل محافل دورهمی خیلیهاست! از فعالان محیط زیست گرفته تا مسئولین و عامه مردم. اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت علیرغم حرف و حدیثهای بسیار، به عملکرد ما مربوط میشود. به اعتقاد نگارنده خیلیها هنوز به این باور نرسیدهایم که بحران آب در همین نزدیکی هاست (هرچند بسیاری از متخصصان حوزه آب معتقد هستند بحران آب مدتهاست که آغاز شده!) و زمانی که این بحران به وقوع بپیوندد پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت. از جمله کاهش سرانه آب که به دنبال آن شاهد بروز و تشدید اختلافات اجتماعی، مهاجرتهای گسترده، محدودیتها و تنشهای آبی گسترده خواهیم بود.
باتوجه به بالا بودن سرانه مصرف آب شرب در ایران نسبت به نُرم جهانی و همچنین بالا بودن سرانه مصرف آب روزانه در استان زنجان نسبت به سایر استانهای کشور، لزوم توجه همه جانبه به موضوع مدیریت منابع آبی در سطح کشور و استان امری حیاتی است.
هم راستای مدیریت منابع آب میتوان به فرهنگ سازی در این زمینه نیز اشاره کرد که میبایست توسط سمنهای محیط زیستی و مسئولین مربوطه انجام پذیرد. سمنها به علت عدم بهرهمندی کافی از منابع و امکانات در امر فرهنگ سازی با مشکلاتی مواجه هستند هرچند با وجود همه این محدودیتها اقدامات بسیار خوبی در شهر زنجان صورت گرفته است. از جمله طراحی و خلق عروسکی با عنوان قطره طلا که با تلاش عدهای از فعالان محیط زیست استان به ثمر رسید و با اجرای برنامههای آموزشی در سطح مهدکودکها و مدارس ابتدایی شهرستان زنجان، اهمیت آب را به کودکان یادآوری میکند.
عروسک قطره طلا در حال اجرای برنامه در مهدکودک شادی
اما متاسفانه مسئولین شهری آنچنان که باید و شاید به وظایف خود آگاه نبوده و به عنوان مثال برخی مدیران و معاونان شهرداری و شورای شهر ضمن اشاره به اهمیت موضوع آب در نشستها و گفتمانهای مختلف، ظاهرا هنوز به این باور نرسیدهاند که بحران آب جدی است. به عنوان مثال بارها مشاهده گردیده که تانکرهای آب شهرداری بنا به دلایل معلوم و بعضا غیر معلوم اقدام به آب پاشی پیادهروها و معابر سطح شهر نمودهاند که یک مورد از آن همین چند ساعت پیش در خیابان کوچمشکی اتفاق افتاد و ظاهرا هدف از این اقدام، پاکسازی پیادهروها برای راهپیمایی روز قدس بود.
این هم از نتیجه آبیاری بدون برنامه:

آبیاری پیادهروها توسط تانکر!

پیادهرو پس از آبیاری!
امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع آب، از این پس شاهد آبیاریهای گسترده و بیهدف از سوی شهرداری نباشیم و این سازمان محلی که وظیفه اصلی آن عمران، آبادی، بهداشت و رفاه شهر و شهروندان است، وظایف خود را به درستی انجام دهد. همچنین امیدوارم سایر ادارت مرتبط با موضوع آب نیز به نحوه استفاده از این مایع حیات بخش در سطح استان نظارت دقیقتر داشته باشند و نسبت به وظایف خود تعهد بیشتری نشان دهند.
امین خزاعی هستم، دانش آموخته، کنشگر، مدرس و وبلاگ نویس محیط زیست و این وبلاگ انعکاس دهنده بخشی از فعالیتها، دیدگاهها، علایق و دغدغههای من در حوزه محیط زیست است.